Tuesday, February 24, 2004

PERCAYA

Dalam hidup ni, kita mesti percaya mempercayai antara kita supaya kita tak idup dalam syak wasangka. Kena telus dan jujur dalam apa jua perhubungan samada persahabatan, perkahwinan, dengan ibubapa atau adik beradik atau sapa2 aja. Tapi bak kata cekgu aku masa kat KT dulu, kalau percayakan org, letakkan sikit rasa tak percaya pada org tu. Tak kira betapa rapatnya hubungan kita, rasa tak percaya kene letak gak. Pasal utk mengelakkan rasa kecewa, rasa tertipu, rasa tak dihargai. At least bila kita dapati kita tertipu, kita tak lah rasa sampai tak ada harga diri. Cekgu aku kata letakkan 51% percaya dan 49% tak percaya..tak la senget sebelah dacing tu bila timbang.....tapi aku letak senget sket..30% tak percaya n 70% percaya. And setiap peratus tu ada sbb aku letak sebanyak tu. Biarlah reason tu aku jer yg tahu.

Dalam kita cuba create new relationship, perkara yg paling penting bagi aku [aku letak pada aku..psl pada pendapat aku..maybe org lain tak..] adalah kene jujur dan telus. kalau tak nak bagi tahu, just cakap tak payah tahu. Itu lagi baik dari main tipu2..Ada org kata tipu sunat..ntahla ada pahala ke tak bila tipu sunat tu...
And jangan plak percaya bulat2 apa jua yg org kata, at least pk dulu sebelum buang terima bulat2.

Aku lebih suka CAF dlm apa jua aku buat atau aku bagi pendapat kat org. CONSIDER ALL FACTORS. Kadang2 bila buat CAF, kita sebenarnya memujuk hati kita dgn prasangka2 yg sentiasa +ve. Suh jadi optimist la...At least, kita dapat gak la pahala bersangka baik pada org..kan..kan.....

REDHA

Sampai hari ni, saat ni, aku redha dgn apa jua yg aku dapat. Even ada rasa tak puas ati, [still jadi job hunter sampai ari ni...] hidup mesti terus. Takkan nak menagisi takdir hidup, jwb nya tak buat kerja ler..Tapi usaha mmg tetap kenelah. Mak aku kata, nak berjaya kene usaha sampai dapat. Aku rasa aku tgh berusaha..pastu aku akan tawakal...apa yg aku dapat pasni aku REDHA...

No comments: