Sunday, August 01, 2004

Pagi tadi

Setiap hari aku bangun solat Subuh pukul 615 pagi. Pagi tadi, dengan mata yang masih berat, aku gagahkan diri ke bilik air untuk membersih diri dan berwuduk. Penat drive ulang alik ke Kuala Terengganu hari Jumaat n Sabtu masih terasa. Siap berwuduk , aku melangkah masuk bilik aku. Tetiba aku terasa seperti terpijak sesuatu. "Alahai lipas nih, takkan ko tercicir telur ko kot..". Kataku dalam hati. Aku terpandang pada tapak kakiku..."Makkkkk!!" Bukan telur lipas ke anak lipas ke..tapi seekor anak cicak yang nyawa2 cicak ikan menggelepar menunggu saat kematian dia. EEiii..gelinya aku..campur kesian kat dia. Tu laaa..lenkali jangan lalu ikut laluan raksakse nih! Umur dia tak panjang, dia mati kat situ jugak tanpa sebarang bantuan untuk menyelamatkan nya. Tak mau aku!!!

Lepas solat aku ke bilik air, tetiba masuk seekor tikus ikut bawah pintu bilik air tu..Dia pusing-pusing pulak dalam bilik air tu. Takutnya aku masa tu , Allah jer yang tahu. Yang pasti aku memang dah menjerit giler babas nyer sebelum tu. Encik tikus tu dok terkial-kial merangkak naik ikut tiang paip tu ke atas loteng. Aku lak dok terkial-kial menyorok belakang pintu bilik air tu..Cemas giler aku bila dia terjatuh ke lantai pastu merangkak naik balik ke loteng ..Ya Rabbi! "Ko tak bleh ke buat lawak bodo tu masa bukan aku yang dalam bilik air...hah!!"

Masa aku setat enjin WHG, makcik sebelah tanya.
"Kenapa bising-bisng tadi?"
"Makcik...ada tikus sebeso anak kucing dok masuk dalam bilik air..tak pernah lagi jumpa dia sebelum nih..masya allah! besar betul cik siTi tu makcikk.."
"Makcik dah biasa dah...ada sekali dia gigit jari kaki makcik masa makcik tengah tidur.."
"Erkk..dah biasa ek..??"
"Dulu terkejut gakla..sekarang makcik dah biasa..tempat tidur kita dah jadi laluan utama dia"

Errrkk....rumah aku bersih jer..Lipas tu suka dok pasal maybe banyak kertas kat umah kot (jwpn utk abrar). Tikus banyak pasal apa ek? Umah aku banyak kucing...Tikus biasanya takut kucing...Patutla malam2 taim nak tido asyik dengar macam2 bunyi atas siling tu..rupa2nya populasi siTI2 tu buat komuniti kat sana ..takpon entah2 ada litar F1 kat atas tu..

Aku harap jiran2 sebelah menyebelah kitaorg takder yang sakit jantung...sangat2 harap!!


1 comment:

Anonymous said...

Cool blog, interesting information... Keep it UP film editing classes