Wednesday, July 07, 2004

Memberi peluang atau kesilapan berulang?

Dalam kehidupan seharian, kita tak terlepas melalui pelbagai dugaan. Dalam hidup kita, dugaan yang datang kadang-kadang membawa kehancuran. Hilang kawalan dan kewarasan menilai maka keputusan yang dibuat memutuskan ikatan satu hubungan.

Payahkan...bila kita tahu hidup kita ni satu perjudian. Risiko yang kita ambil atas tindakan yang kita ambil mungkin akan membuat perubahan 100% dalam hidup kita. Persoalannya, sanggupkah kita mengambil risiko untuk memberi peluang pada seseorang sedangkan dulu kita pernah terkecewa dengan tindakannya itu? Peluang mungkin tidak datang bergolek setiap masa, tapi kenapa kita tak pernah menilai erti peluang semasa peluang yang datang bergolek tu?

Arghh...payah..payah...Aku rasa masih ada lagi tunas dulu dan aku amat pasti andai dibajai, dijaga harus menjadi pokok yang rimbun..yang tumbuh segar. Payah sungguh...patutlah orang kata..kita hanya akan menghargai sesorang bila orang tu dah tak ada lagi disisi kita. Terasa kehilangan...jangan sampai sudah terlalu jauh ia pergi baru hendak panggil balik. Mungkin masa tu dia sudah tidak dengar atau hati dia sudah terlalu tertutup utk berpaling kembali pada pemanggil!..

Memberi peluang mungkin lebih baik. Tapi kene lebih berwaspada sebab kali kedua dikecewakan mungkin lebih parah. Mungkin peluang kedua akan memberi sinar ...entah...semuanya perjudian hidup..arghh..payah..payah...


No comments: