Wednesday, May 05, 2004

Cuti

Hari Jumaat pagi aku balik ke kampung..dan bermula lah cerita cuti2 malaysia aku kat kampung......

Sesampai jer aku kat umah..mak aku dah takder kat umah..dia pegi kelas agama kat masjid dan macam biasa aku memulakan tugas pertama aku kat dapo...huhuuu..balik jer terus pegang periuk...

Anak sedara aku HUSNA dah pandai senyum kat aku..hihiih...best main dengan budak kecik tu...dia suka tengok pokok la yg aku perasan...kepala dia sibuk pusing kanan kiri kalau aku bawak dia turun kat laman umah aku...dan dia tak akan menangis..kagum tengok pokok2 la tu...satu lagi..pantang dengar ayam berbunyi..dia akan diam tetiba..heheh..konpius aku...ke HUSNA yg konpius..heheheh

Sabtu pagi tu, mak aku dan adik2 aku bersiap2 nak ke Losong , Terengganu dan aku menjadi pemandu ke sana...buat2 tahu jalan padahal aku pon tak la konpiden sgt jalan kat situ..Yang best...kitaorg dah sesat kat area Losong tu...padahal umah pengantin area2 tu gak..sib baik isi tangki kete penuh...so, kalu sesat leh makan angin dulu...mak aku dah panik dah..aku rilek jer...aku cakap.."tak thrill la kalu asyik ikut jalan biasa jer..sekali-sekala sesat best gak....hehehhe".....rupa2nya kitaorg dah pusing bukit besar tu satu kali tawaf..hahhahah..last2 jumpa jalan asal jugakkk...sabo jerlah....

Ahad aku stay kat umah..jadi babysitter..jadi driver..jadi pendengar ceramah mak dan ayah aku...isu yg aku tak baper gemor nak dengar...iskk..iskk....isu ni mesti berbangkit tiap kali aku balik kampung....

Isnin ada majlis doa selamat kat umah pakcik aku yg baru kawin tu..hmmm....lagi sekali aku mendengar pertanyaan demi pertanyaan yg aku tak tau jawapan dia apa..lenkali kene pakai earplug la aku rasa...huhh.... And petang tu gak aku bertolak ke Kemaman utk hantar adik aku ke asrama dan aku hantar diri aku ke umah aku kat sana..erkk..betul ke ayat aku nih!!..

Sesampainya aku kat asrama, adik aku bitaw dia tertinggal itu, ini, itu ini..bla bla...erkk...bukan dia jer tertinggal barang..aku pon....waaaaa....apa kan daya..terpaksalah aku balik ke kampung aku petang tu jugak....sabo jer lah....bcos this week aku x balik..next week aku ke Melaka...so..have to lah...

Semalam aku bertolak dari kampung dlm pukul 10 pagi..
sesi kejar mengejar WHG dan lagi satu Wira ..heheheh..tak adalah kejar2 sangat....kalu mak aku tahu ni..mampus den!!..Ada satu area tu semua org dari drive laju tetiba bawak kete slow..WHG dan satu lagi Wira tu masih menten..aik..konpius..konpius..tapi takper..ku teruskan...

sampai kat satu selekoh tu..nampak semua org slow..aik..ada apa ek...hmm..polis trafik tahan org tu...ala-ala road block gitu..takper...aku slowkan WHG ...tetiba....jeng..jeng..jeng....polis tu suh aku ke tepi..aik..aku terpilih ke hari ni..erkk!!
Aku mmg blur..yerlah tak penah2 terpilih..alih2 hari ni terpilih plak...hehhe...

Dialog lebih kurang camnih!

Polis : pat nam sebelas ek?
Aku : Yer saya..
Polis : Awak ni bawak kete laju ni..kat tempat 70 awak bawak lebih banyakk nih!
Aku : Yeke Encik?
Polis : Saya nak saman awak ni ..atas kesalahan memandu melebihi had laju kwsn 70.
Aku : Area mana tu Encik?
Polis : Dekat depan sekolah Rantau Petronas tu..satu kilometer lepas tu...
Aku : Oooo..yeke...hmm kalu saman kene berape encik? Boleh buat rayuan kan ..
Polis : RM 150.00 ..Buat rayuan dapatlah RM110.00
Aku : Oklah kalu camtu..takperlah..
Polis : IC..lesen..
Aku kasi la ic dan lesen aku kat dia..tapi dia x catit apa2 pon..hmmm
Plis : Saya bagitau awak ni..saya akan saman awak atas kesalahan memandu lebih had laju kawasan..Kang awak tak tahu awak disaman atas sebab apa plak kang..
Polis no 2 : Saya cuba tolong awak ..selesaikan kes ni...
Aku : takder resit ke apa ke saya nak refer? saman ni sampai umah saya tak?
Polis : Tak ada...tak akan ada saman sampai umah ..
Aku : Camna saya nak tahu saman saya tu?
Polis : Check kat Internet..
Aku : kat rilek.com.my ke Encik?
Polis : Kat Internet lah..
Polis no 2 : Saya cuba selesaikan hal awak ni..Ok..awak boleh pergi..
Aku : Timer kasih encik..

Lepas tu aku pon blah cepat2..tapi..aku wonder..camner nak tahu saman tu...katakan aku ni buta IT/internet...camna nak check..tanpa resit..tanpa apa2..hmmmm..
Citer kat member umah, dia bitaw maybe polis2 tu cari duit lebih..tapi tak jadi mintak dgn aku..nampak aku lurus semacam jer..hehehhe..kadang2 bagus jugak jadi "lurus" ni..Harap aku jangan la betul saman tu...Poket aku betul2 kontang bulan ni..Peak taim utk financial aku tahun ni!!..saat2 aku akan sambut kelahiran ke........hmm..
Semoga aku terus tabah dalam hidup aku ni....Insya allah...

No comments: