Tuesday, October 26, 2004

Sihat itu nikmat!

Tiga hari lepas, masa terawih, hidung aku dok sok sek sok sek..sekali orang dengar, orang kata aku menangis. Padahal, aku dok sibuk menahan air hidung dari jatuh ke sejadah. huhuu..

Dua hari lepas, masa sujud rakaat ke 3 isyak kat surau tu, kaki aku ntah macam mana tertusuk kaca. Kaca gelas yg pecah hari semalam agaknya, kata makcik sebelah aku.. Pedih dan ngilu..Masya allah. Itu baru kene sikit...darah bertompok atas sejadah..Nasib baik darah berhenti cepat..lagi pun luka tak la besar mana. Alhamdulillah..

Semalam, aku tak ke surau itu. Hujan lebat sangat. Sampai ke Subuh tadi masih belum reda. Aku? Badan rasa panas, tak macam biasa. Kepala rasa berat, hidung sudah "bertakung" dengan air hingus. Mungkin penangan berhujan masa ke pasar ramadhan petang semalam. Berpayung macam tak berpayung...Sudahnya aku basah lencun.. Bak kata kawan aku, tak berbaloi bermandi hujan sebab beli kuih cuma beberapa ringgit jer..

Tak seronok bila dalam keadaan macam ni berpuasa. Kotak tisu aku bawak mana2. Naik pedih hidung aku bila asyik lap banyak2 kali dgn tisu tu. Dah penat bersin hari ini..Seingat2 aku lebih dari 15x aku dah bersin. :( :( Mungkin sebab puasa di bulan tengkujuh agaknya. Sejuk cuaca persekitaran ditambah dengan sejuk aircond dan pedihnya perut bila asid dirembeskan terlalu banyak. Semua tu dugaan....

Terasa, alangkah best nya andai aku sihat walafiat. Hidung tak tersumbat bila tidur, mata tak pedih, mata tak berair2...sampai bergenang air mata aku ..sampai saat aku taip entri nih..Meleleh air hidung...tisu dah selambak dalam tong sampah kat kaki aku.
Betapa aku terlupa, masa aku sihat, aku tak teringatkan sakit...alpa betul...masa sakit baru ingat saat2 sihat. Baru nak hargai, baru impi..kalaulah masa ni aku sihat..kalaula masa ni aku tak meleleh air mata...meleleh air hidung...Aku kene ingat 5 sebelum 5.

Sesungguhnya aku demam selsema hari ini! Isk iskkk...


No comments: