Thursday, September 15, 2005

Yang tersirat dan tersurat..
Dua minggu lepas, adik aku yang kat Sabah beria2 nak balik kampung. Katanya nak sangat balik walaupun cuti hanya 5 hari [5 hari belum campur masa terbang sana sini tu..tolak campur tinggal 3 hari jer tu] dan walaupun hujung tahun ni dia akan balik lagi. Ayah benarkan dia balik..So on 3rd Sept dia sampai umah.
Dua tahun lepas perkara yang sama dah berlaku. Masa tu dia tengah study kat Cairo dan beria2 nak balik walaupun sekejap padahal nak balik Msia few months lagi lepas tu. Seminggu dia balik Msia, nenek aku yang sakit tenat meninggal dunia. Dia sempat bacakan ayat suci di sisi mayat dan sempat solat jenazah dan sempat mengiringi mayat ke liang lahad.
Semalam aku mendapat berita yang atok aku yang warded kat HKT [ICU..] meninggal dunia. Pukul 12.30 pagi semalam. Terkejut..terkedu...Adik aku yang kat Sabah tak dapat balik sebab baru last week pegi sana dan tak sempat nak bacakan ayat suci di sisi mayat dan tak sempat solat jenazah dantak sempat mengiringi mayat ke liang lahad.
Pagi semalam aku balik menziarah arwah atok dan aku cuti the whole day. Dulu, masa nenek meninggal, aku cium pipi mayat dengan bibir, wangi jer baunya. Semalam aku cium dahi atok dengan hidung, aku rasa kulit arwah sangattttttttt sejukkkkk. Dua-dua atok dan nenek aku sayang. Walaupun dua-dua dah tak ada didunia, tapi aku tak pernah merasakan yang mereka tiada. Mereka sentiasa di hatiku dan aku amat merasakan kehadiran mereka bila aku pulang ke kampung.
Yang tersurat...kematian...yang tersirat..setiap kali adik aku kata beria nak balik kampung. Tapi sesungguhnya semua dah tersurat...Kematian menjemput insan tanpa lambat atau cepat..walau sesaat!

2 comments:

Anonymous said...

Where did you find it? Interesting read » »

Anonymous said...

best regards, nice info » »